70% van marketing mist haar doel
Zo, dat was even schrikken een paar dagen geleden toen ik de kop "70% van marketing mist haar doel" las op de website van
Ecommercenews.
Dat betekent, simpel rekensommetje, 30% van marketing haar doel niet
mist. Dat betekent dus ook dat je veel minder kans hebt op een lead, order, download of telefoontje van je potentiële klant.
70%!! Mijn gedachtes blijven bij dit getal en ik besluit er de komende dagen iets meer op te gaan letten....
Het is vrijdag, in mijn mailbox komt een mail van een internationale topspreker. Hij heeft een website en vraagt me mijn advies. Als hij een nieuwsitem wil delen op zijn social media account, kan hij alleen de gehele nieuwspagina delen en dus niet
alleen het item waar hij aandacht aan wil besteden.
Vreemd vind ik.....zo zeg je eigenlijks tegen je bezoeker: "Ik heb een leuk nieuwsitem die gaat over een boeiend onderwerp, zoek hem zelf maar even op op mijn nieuwspagina". Ja met dit soort fouten kom je snel op 70%.
Mijn advies is helder, zijn huidige webbouwer moet even aan de bak ( en meedenken met de klant )
Vanmorgen werd ik wakker. Het is maandag én Blue Monday. Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar.
Ik pak mijn telefoon om een rondje nieuws, social media en mijn mail te lezen.
Ah leuk,
Bol.com
doet ook mee aan Blue Monday en ze spelen leuk in op deze deprimerende dag.
Een leuk onderwerp in de mail, namelijk: Begin de dag met een lach. Daar hebben ze over nagedacht. Want het maakt nogal uit wat het onderwerp is van een mailing. Dit onderwerp nodigt uit om de mail te openen. Wat als er stond: "Nieuwbrief week 4", dan was de kans heel groot geweest dat mailing in mijn prullenbak was gekomen zónder hem te openen.
Klasse, het 1e doel hebben ze bereikt. De mailing is geopend. Hoezo 70% van marketing mist haar doel!
Ik lees de mailing en ze laten inderdaad leuke en handige producten zien waarmee je meer energie krijgt. Wederom klasse actie, want de items die ze laten zien sluiten perfect aan op de tekst in de mailing.
Hé een Wake-up light! Die hebben we 10 jaar geleden ook gehad, maar ik kon niet wennen aan die irritante vogel die me wakker ging fluiten. Marktplaats was me destijds dankbaar....., maar toch wil ik eens kijken of er nú bijvoorbeeld ook mee gewekt kan worden door een Spotify lijst ermee af te spelen.
Van grimas tot glimlach
Oké ik ben getriggerd door de Wake-up Light. Als ik er inderdaad iets mee kan, zoals wakker gemaakt worden door mijn playlist van Spotify heeft Bol.com dus een geweldige mailing gemaakt. Binnen een paar minuten hebben ze van na het openen van mijn ogen mijn interesse gewekt door de mailing en een leuk item. Alleen de specificaties moeten nog kloppen (of in de buurt komen) en ik ga over tot aanschaf van de Wake-up Light.
De titel van grimas tot glimlach zie ik nog net van de Happy Socks voordat ik op de link "Bekijk nu" klik.
Van glimlach tot grimas
Heel even denk ik of Blue Monday niet een variant is op 1 april. Maar nee, deprimerend is het echt. Het artikel waar je bijna een koper voor had is niet eens leverbaar!
Snel druk ik op "delete mail" en druk mijn ouderwetse wekkerradio uit waar het muziek door veel gekraak door de speakers gaat.
70% van marketing mist haar doel schiet weer door mijn hoofd....en denk dan....je gaat toch de voorraad checken voordat je een mailing verstuurd?
Laten we hopen dat dit een maandagochtend foutje was en als marketeers ervoor zorgen dat we de potentiële klant en opdrachtgever niet uit het oog verliezen.